Moje życie dzisiaj tworzy przyszłość

W dniach 4-8 maja 2015 odbyło się piąte spotkanie projektowe w ramach realizacji programu COMENIUS 2013-2015 pt.„Moje życie dzisiaj tworzy przyszłość” w Szkole Podstawowej nr 6 im. ks. Karola Palicy w Tychach. Spotkanie to było podsumowaniem dwuletniej współpracy między szkołami z Polski, Węgier, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Finlandii. Twórcą i koordynatorem projektu jest nauczyciel języka angielskiego Pani mgr Anna Klimsiak-Czech. Projekt został stworzony na podstawie doświadczeń szkoły w programie COMENIUS 2010-2012, a także współpracy szkoły polskiej i angielskiej w ramach projektu e-twinning „A view from my window”. Wśród działań projektowych poza stworzeniem loga projektu, uczniowie pracowali nad projektem wizerunku Alicji-bohaterki projektu, uczniowie z Hiszpanii wykonali na ich podstawie pacynkę. Polscy uczniowie przeprowadzili badania nt. sposobów spędzania wolnego czasu i opracowali je w formie opowiadania. Badania te przyniosły wiele interesujących danych dla rodziców i nauczycieli. Uczniowie tworzyli pamiętnik o Alicji, która budzi się w każdym z krajów i opisuje ludzi, kulturę i otoczenie- wszystkie części zostały złożone w całość. Powstała ekranizacja pamiętnika, każdy kraj nagrał swoją część, a szkoła polska złożyła pamiętnik w całość. Uczniowie przez cały rok obserwowali jedno miejsce i fotografowali je tworząc obraz zmieniającej się przyrody przez cztery pory roku. Zdjęcia z wszystkich krajów zostały złożone w całość i powstał kalendarz. Uczniowie szkół partnerskich pracowali nad tworzeniem gier planszowych. Polscy uczniowie zbierali informacje nt. krajów partnerskich i stworzyli grę planszową COMENIUS KNOW HOW. Kolejnym zadaniem projektowym było zadanie taneczne- każda szkoła wymyślała układ dla kolegów z wylosowanego kraju partnerskiego, a zadaniem uczniów było nauczyć kolegów tego tańca udzielając wskazówek. Wyzwaniem na miarę europejską było nauczenie się piosenek partnerów w ich ojczystych językach! Taneczne i wokalne zmagania uczniów zostały złożone na płytach CD i DVD i posłużą jako świetny materiał dydaktyczny.

Poza tymi wszystkimi działaniami w szkole odbywały się cykliczne spotkania COMENIUS CLUB podczas których uczniowie przygotowywali projekty kulturowe, świąteczne, a prawdziwym hitem były sesje kulinarne- uczniowie opracowywali przepisy charakterystycznych potraw, a następnie miało miejsce wspólne gotowanie i degustacja potraw.

Spotkanie w Polsce było bardzo intensywne dla naszych partnerów. Odbyły się trzy spotkania projektowe podczas których przygotowano raport końcowy, każdy partner przedstawił działania realizowane w każdej ze szkół w ciągu dwóch lat.

Partnerzy uczestniczyli w pięknej akademii powitalnej, gdzie uczniowie całej szkoły zaprezentowali swoją ciężką prace nad tańcami, piosenkami, a Alicja opowiadała o każdym kraju partnerskim. Goście przygotowali lekcje dla każdej klasy, prezentowali swoje kraje, szkoły i pracę nad zadaniami projektu. Uczestniczyli w warsztatach tańca, piosenki, origami prowadzonych przez uczniów. Klasy pierwsze przygotowały teatrzyk, pokaz cyrkowy i lekcję gry na dzwonkach, a najstarsze klasy prezentacje o Polsce, zwyczajach, a także odbyły się warsztaty kulinarne COMENIUS HELL’S KITCHEN.

Partnerzy byli oczarowani szkołą polską, Tychami, naszą gościnnością i otwartością . Wielu zapewniało, że z pewnością wróci tu ze swoimi rodzinami w przyszłości. Ogromnym atutem projektu było to, iż zaangażowani byli wszyscy uczniowie mali i duzi, ci świetnie władający językiem angielskim i ci słabiej. Każdy znalazł coś dla siebie, projekty artystyczne, muzyczne, literackie, taneczne czy kulinarne.


SPOTKANIA PROJEKTOWE

MADRYT, HISZPANIA

IV spotkanie projektowe w Madrycie w szkole dwujęzycznej C.E.I.P. Virgen del Cortijo. odbyło się w dniach 26 X-31X 2014. W spotkaniu tym Naszą szkołę reprezentowała Pani dyrektor Ewa Kołodziej, mgr Anna Klimsiak-Czech, mgr Monika Sobiegraj i twórca Comeniusowej strony internetowej mgr Agnieszka Siegień. Spotkanie to było bardzo pracowite, gdyż poza 2 spotkaniami projektowymi , na których zostały omówione bieżące sprawy , plan działania na kolejne miesiące projektowe oraz zaprezentowane 2 produkty końcowe naszej pracy kalendarz opracowany przez szkołę fińską i pamiętnik opracowany przez szkołę węgierską , nauczyciele we wtorek prowadzili lekcje z uczniami począwszy od klasy 6-latków do klasy 11-latków. Uczniowie z ciekawością zadawali liczne pytania nt. kultury, zainteresowań naszych uczniów , z wielkim zainteresowaniem oglądali przygotowane filmiki przez naszych uczniów, a wielkim zaskoczeniem była dla nich lekcja przygotowana przez Panią mgr Agnieszkę Siegień gdzie uczniowie mięli za zadanie stworzyć figury przestrzenne z papieru.

Uczniowie całej społeczności szkolnej przygotowali piękny program artystyczny prezentujący umiejętności taneczne w tańcu flamenco –wszystkie panie zostały „wciągnięte” do tańca, natomiast najmłodsze dzieci 3-latki zaprezentowały tradycyjne zabawy hiszpańskie. Podczas wizyty w Hiszpanii nauczyciele poznali historię miasta Madrytu, Toledo i Segiovii.

Ostatni dzień wizyty w uroczej szkole w samym sercu Madrytu był pełen zaskoczenia ….. opanował nas korowód czarownic, dyń i wampirów… to Halloween, specjalnie przygotowana sala strachu przez którą musieli przejść wszyscy nauczyciele Cała społeczność szkolna była przebrana , a lekcje toczyły się swoim rytmem. Mogliśmy obserwować metody pracy nauczycieli hiszpańskich, techniki, materiały i zaplecze nauczycieli, wymienić poglądy, uczestniczyć w lekcjach cały dzień. W szkole hiszpańskiej czuć było atmosferę otwartości, tolerancji i gotowość do współpracy. Cała szkoła pożegnała na wielkim koncertem orkiestry policyjnej miasta Madrytu. Uczniowie byli bardzo ciekawi, chętnie z nami rozmawiali i służyli pomocą.








III SPOTKANIE PROJEKTOWE EVIJARVI, FINLANDIA

W dniach 19-23 maja 2014 odbyło się już III spotkanie projektowe w Finlandii. Spotkanie to było ważne z kilku powodów. Przede wszystkim było to spotkanie podsumowujące działania wszystkich szkół partnerskich, każda ze szkół miała za zadanie zaprezentować aktywności, formy współpracy ze społecznością szkolną oraz sposób wdrażania idei projektu w program nauczania i życie szkolne. Wszystkie te informacje zostały zebrane przez panią koordynator mgr Annę Klimsiak-Czech, a na ich podstawie zostanie stworzony raport postępów przedstawiony Agencji Narodowej.

Spotkanie to było obfite w intensywna pracę Pani mgr Anna Klimsiak-Czech prowadziła zajęcia z uczniami z Evijarvi, pokazywała prezentacje i filmiki naszych uczniów, a i odpowiadała na liczne pytania nt. szkoły, Polski, zainteresowań, wyglądu, zabaw dzieci w Polsce. Pani mgr Hanna Liszka oraz Pani dyrektor mgr Ewa Kołodziej przeprowadziły dla najmłodszych dzieci zajęcia relaksacyjne przy muzyce, które okazały się dla uczniów z Finlandii nie lada wyzwaniem.

Kolejny dzień to międzynarodowy Konkurs Gier COMENIUS’a – Uczniowie z Finlandii zostali podzieleni na 5 drużyn i grali w gry stworzone przez każdy kraj partnerski z nauczycielami. Wiele emocji, śmiechu i zabawy, a przede wszystkim wiele nowych informacji nt. krajów partnerskich jakie uczniowie zdobyli podczas gry. Uczniowie z Finlandii mięli tez doskonałą okazje poćwiczyć język angielski i przebywać z nauczycielami z innych krajów.

Ostatni dzień w szkole to przede wszystkim uczestnictwo i obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczycieli z Finlandii, który przyniósł nam wiele cennych wskazówek i pomysłów na pracę z uczniami w Polsce- mówi Pani Dyrektor.

Pobyt w Finlandii był bardzo intensywnie wypełniony pracą, ale też doskonałym źródłem inspiracji niezapomnianych wrażeń białych nocy.








WIELKA BRYTANIA –IMMINGHAM

W dniach 10-14 lutego odbyło się II spotkanie projektowe w szkole w Immingham w Wielkiej Brytanii. Spotkanie to było niesamowite zarówno dla uczniów tamtejszej szkoły ale także dla samych nauczycieli. Każdy z nauczycieli miał za zadanie przeprowadzić lekcje w 4 klasach. Pani mgr Bożena Pasternak przygotowała świetną lekcję gry na dzwonkach, a Pani mgr Anna Klimsiak-Czech wraz z Panią Dyrektor mgr Ewa Kołodziej odpowiadała na często trudne pytania uczniów dotyczące zwyczajów, tradycji i życia codziennego naszych uczniów i ludzi w Polsce. Pani mgr Anna Klimsiak-Czech przeprowadziła także lekcje z 4 latkami nt. naszego kraju i jego symboli. Nauczyciele uczestniczyli również w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli z Immingham, zasiadali w szkolnych ławkach i przyglądali się metodom i narzędziom pracy nauczycieli.

Poza pracą w klasie partnerzy brali udział w dwóch całodniowych sesjach projektowych podczas których prezentowali dotychczasowe wyniki pracy, analizowali wyniki ankiet przeprowadzonych w każdej ze szkół nt. stylu życia uczniów, dyskutowano nt. wymiany listów i komunikacji oraz odbyło się głosowanie w sprawie projektu pacynki Alicji- zostało wybranych 5 pomysłów, a szkoła z Madrytu ma za zadanie wykonać pacynkę na podstawie tych prac. Zostały omówione zadania na kolejne miesiące oraz dokonano podsumowania.

Pani mgr Anna Klimsiak-Czech nagrała filmik, w którym uczniowie z klasy 6 zadali szereg pytań do swoich kolegów z Polski.

Cała społeczność szkolna powitała nas bardzo gorąco, każdego dnia witali nas setkami pytań i życzliwą gościnnością.

Kolejny raz spotkałyśmy uczennicę pochodzącą z Polski Martynkę, która mieszkała w Kamesznicy, a urodziła się …w Tychach!!! Wszyscy nauczyciele podkreślali fakt,że jest bardzo zdolna i pracowita co było miodem na nasze serca, jest dziewczynką cenioną i lubianą, choć jej pierwsze dni były bardzo trudne, ponieważ pierwszego dnia gdy przyszła do szkoły nie znała ani jednego słowa po angielsku, szybko jednak uczyła się i dościgła swoich kolegów z Anglii.

Kolejne spotkanie projektowe odbędzie się w Finlandii w Evijarvi w maju.

Przed nami wiele pracy, uczniowie klasy VI już przygotowują listy, projekty i filmiki.





WĘGRY DEBRECEN

W dniach 18-22 listopada br. miało miejsce i spotkanie projektowe na Węgrzech w szkole o profilu artystycznym Vénkerti Primary School and Basic School of Arts w Debrecen. Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń oraz informacji nt. systemów edukacji partnerów projektu, problemów z jakimi szkoły i nauczyciele mierzą się każdego dnia oraz kilkoma spotkaniami podczas których został szczegółowo omówiony plan działania, podział obowiązków oraz przewidywane efekty współpracy. Została opracowana ankieta nt. stylu życia i sposobów spędzania wolnego czasu naszych uczniów. Poza pracą projektową nauczyciele krajów partnerskich wzięli udział w lekcjach i warsztatach artystycznych. w szkole tej na każdym kroku otaczała nauczycieli aura i atmosfera dzieła i młodych twórców.







© 2013 - 2015
 Agnieszka Siegień
All rights reserved